Monitorul Oficial Local
Formulare online


Vă aducem la cunoștință că pentru o navigare cat mai ușoară acest site utilizează fișiere de tip cookie. De asemenea, am actualizat politica site-ului pentru a ne conforma cu Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea, vă rugăm să citiți și să înțelegeți conținutul Politicii de Utilizare a Cookies și Politicii de Prelucrare a Datelor.

Prin continuarea navigării pe site confirmați acceptarea politicii de utilizare a cookies si a politicii de prelucrare a datelor.

Prețul serviciilor de apă și canalizare Puiești

Preț apa și canalizarePrețul serviciilor de apă și canalizare Puiești.

PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ -Proiecte

PROGRAMUL NAȚIONAL DE DEZVOLTARE RURALĂ -Proiecte, cerințe.

FORMULAR CERERE pentru acordare drepturi de asistență socială

Formular de CERERE- DECLARAȚIE PE PROPRIE RĂSPUNDERE pentru acordarea unor drepturi de asistență socială.
Anexele 2 și 3 din HG 1073/2021.

CONCURS CONSILIER FONDURI EUROPENE

Concurs pentru ocuparea postului de CONSILIER FONDURI EUROPENE.

REDUCERE A MAJORĂRILOR DE ÎNTÂRZIERE

La inițiativa Primarului Comunei Puiești s-a emis HCL 87/14-10-2021 privind reducerea cu 80% a majorărilor de întârziere și a penalităților aferente obligațiilor bugetare datorate de către contribuabili.

RAPORT DE ACTIVITATE SINTETIZAT

RAPORT DE ACTIVITATE SINTETIZAT-OCTOMBRIE 2020-2021


DESPRE COMUNĂ --> Cultură --> Cartea Puiestilor (Dan Ravaru)

Cultura populara romaneasca in spatiul Puiesti (privire generala)

Identitatea unei natiuni, esenta creativitatii si originalitatii sale, se exprima si este determinata intrinsec prin valorile culturii populare, fundamentul real, receptat direct sau indirect, al intregii inzestrari spirituale in toate domeniile.

Existand odata cu conturarea trasaturilor specifice si definitorii umane acest tip de cultura a fost unic in cele doua milioane de ani pe care le-a traversat omenirea, oferindu-i sustinerea morala si materiala, primele satisfactii estetice si primele forme de cunoastere de sine. Pentru noi romanii, aceste observatii de ordin general capata semnificatii cu totul aparte datorita conditiilor specifice ale dezvoltarii noastre istorice si a particularitatilor genezei si evolutiei culturii nationale.

In primul rand creatia populara in toate compartimentele sale a cunoscut o vitalitate mult prelungita in timo in raport cu celelalte popoare europene, ea isi pastreaza si astazi capacitatea de revigorare intr-o masura destul de insemnata. Faptul ca in biserica sin in formele incipiente ale culturii scrise s-a folosit mult timp slavona, a dus la o concentrare a energiilor creative si la conservarea valorilor estetice exclusiv in zona folclorica. Modernizarea in ritm foarte rapid sincronizarea cu sistemul european de valori au dat nastere, dupa conceptiile lui Eminescu si Maiorescu, si nu numai ale lor, la doua culturi cu existenta paralela in spatiul romanesc: una de tip occidental, bazata pe asimilare creatoare a modelelor straine, franceze in primul rand si cea mai larga avand la baza folclorul si produse culte armonizate cu acesta de genul cronicilor, a cartilor populare de larga circulatie, cu subiecte religioase, moralizatoare sau prezentand natiunii atractive (Visul maicii Domnului, Alexandria, Halima etc.). Pana la inceputul secolului al XIX-lea acest tip de cultura era reprezentativ pentru toate straturile si paturile sociale romanesti indiferent de ranguri, stare economica sau chiar grad de instruire. Atat boierul cat si taranul ascultau cu aceeasi evlavie sufleteasca baladele sau colindele, respectau cu strictete aceleasi obiceiuri la nasteri, nunti sau inmormantari, se bucurau la sarbatori sau radeau cu aceleasi snoave. De asemene, folclorul magic, vrajile si descantecele cunoasteau aceeasi forta de penetrare in cele mai intime zoneale sensibilitatii si declansarea resorturilor unor reactii identice. Cu deosebirea ca boierii citeau singuri "Alexandria" de pilda, iar taranii o ascultau in legatura dascalului sau povestita, receptarea era la fel de intensa. Asemanarile mergeau si pana la aspecte de amanunt ale culturii materiale, foarte multe piese de imbracaminte sau decoratie interioara, obiecte cu dubla functionalitate, utilitara si estetica fiind si ele comune. Intelectualii pasoptisti pe de o parte introduc, cu oarecare violenta, valorile occidentale in toate domeniile, pe de alta, culeg, recunosc si exalteaza pe cele ale culturii populare. Chiar prin acest fapt, ipso facto, ei instituie o separatie inexistenta pana atunci la romani. Ea fusese constatata in mod firesc la popoare cu o cultura scrisa, la englezi si germani, starea ei incipienta la noi a fost generalizata de pasoptisti. De aici s-au despartit doua cai distincte in cultura nationala, cea scrisa, a paturilor instruite si cea orala in primul rand, a majoritatii poporului. A aparut totodata, ceea ce este foarte grav, un fel de atitudine paternalista, de secreta convingere a superioritatii celor care practica exclusiv cultura si creatia scrisa, chiar daca teoretic si festivist admira folclorul. De aceea s-a apelat foarte rar la valorile sale autentice. Cand s-a facut aceasta- dupa cum vedem la Eminescu, Brancusi, Enescu, au fost atinse cele mai inalte cote valorice ale creatiei.

O problematica deosebita care se ridica in cadrul cercetarii noastre este cea a delimitarii domeniilor.

Daca, in general, creatia populara se delimiteaza de cea culta pe baza unor criterii relativ bine definite si avand o larga acceptiune, probleme deosebite se ivesc in chiar sfera sa. In primul rand se face o distinctie intre manifestarile de ordin material si cele spirituale, intre cele in care predomina interesul pentru pastrarea traditiei sau se pun in prim plan aspectele estetice, se disting prin esenta lor cele atingatoare de domeniul magiei sau cele de esenta religioasa etc.. De aceeas s-au constituit trei ramuri de studiu: etnografia - se ocupa cu precadere de aspectele materiale, arta populara - al carei domeniu reiese clar din denumire, folclorul - avand in vedere cu predilectie aspectele spirituale si concretizarea lor in produse literare, muzicale, etc.. Bineinteles, in cadrul acestor trei ramuri exista nenumarate subimpartiri - etnopsihologie, etnoiatrie (medicina populara) s.a.m.d. - care nu fac obiectul studiului de fata. Dar la randul lor, cele trei ramuri citate mai sus formeaza o stiinta propriu-zisa, etnologia. Termenul insa nu se bucura de o circulatie prea larga, nu este unanim acceptat pe plan international, domeniul sau nu este precizat la modul absolut, cunoscand interferente cu alte stiinte, de exemplu antropologia. Etnografia, arta populara si folclorul se completeaza reciproc si coexista in cadrul relatiei de sincretism definitorie pentru fiecare dintre manifestarile concrete. Aceasta relatie este deosebit de evidenta in obiceiuri, ele fiind de fapt spectacole compleze care, in desfasurarea lor si in recuzita care le insoteste, concentreaza armonic tot ceea ce este reprezentativ oricarei ramuri a etnologiei. Chiar intr-un scenariu relativ simplu, cum ar fi performarea unui colind vom intalni folclor muzical, literar, elemente de coregrafie in unele zone, o anumita costumatie intrunind elemente de etnografie si arta populara. Intr-un spectacol complex , de genul nuntii complementaritatea ramurilor etnologiei este mai mult decat evidenta.

Comuna Puiesti participa si din punct de vedere al incadrarii etnografice la Podisul central moldovenesc, ca si din punct de vedere al geografilor. Tinem insa sa facem de la bun inceput o precizare. Daca unitatile geomorfologice sau economice sunt bine delimitate nu la fel se intampla in domeniul nostru. De aceea, avand in vedere ca nu exista inca o zonare precisa ne permitem sa consideram Colinele Tutovei drept o unitate o unitate etnografica si folclorica bine individualizata, indiferent de faptul ca teritoriul acestora este divizat in principal intre judetele Vaslui si Bacau, mai putin Vrancea si Galati, dupa actuala impartire administrativa. In trecut apartinea in buna parte fostelor judete Tutova si Tecuci. Caracteristicile pe care le vom analiza pentru comuna Puiesti le regasim in mare pentru toate localitatile din Coline. In exteriorul acestora, asemenari reprezentative pot fi semnalate in primul rand in tinutul istoric al Vrancei. Intre Vrancea si locuitorii din Colinele Tutovei, par a exista niste afinitati in profunzime, manifestate si prin asemanari pana la identitate in abordarea trairii intense si a conservarii peste veacuri ale unor anumite elemente ce tin de antropologie, etnografie si folclor. Dupa cum vom mai reaminti pe parcurs ne referim prioritar la momente din cadrul nuntii - vedrele de pilda - si din cel al inmormantarii -jocurile de priveghi, Vrancea si Tutova fiind singurle zone in care ele s-au conservat aproape in forma si amploarea lor initial. Exista desigur si aspecte care particularizeaza Colinele si Puiestii, cum ar fi, tot in ritualul nuntii - alaiurile fastuoase reproducand ritualul de la Curtile Domnesti. Aceasta se petrece probabil sub mai vechea influenta a resedintelor voievodale temporare de la vaslui si Barlad, a marilor nunti boieresti cum a fost cea de la Bacani, din secolul al XVII-lea, descrisa de Neculce. Mai subliniem si faptul ca pana in prezent studiile etno-folclorice publicate in legatura cu Colinele sunt foarte putine. Amintim in principal lucrarile lui Dorinel Ichim, Gh. Sfarlogea "Jocuri populare de pe valea Tutovei", Silvia si Dan Ravaru "Datini si obiceiuri de pe Valea Tutovei", unele capitole din ultimul nostru volum "Folclor, etnografie, istorie locala". Pentru a sublinia in ce consta caracteristica majora a culturii populare locale, termen care in viziunea noastra il substituie, credem in mod fericit, pe cel de etnologie - prea pretentios, vom cita din aceasta umtima lucrare tiparita a noastra
" Mentalitati ale zorilor umanitatii s-au conservat surprinzator de puternic intre credintele populare si in structura unor obiceiuri cultivate cu statornicie de mii de ani. Sa ne fie permis sa citam unul singur, care se practica si pe teritoriul comunei Puiesti, dintre multe altele care ar putea fi date in acelasi sens.

Atunci cand o femeie nu putea sa nasca, era pusa pe pamant si cineva tragea un foc de arma. Cel care nu era familiarizat cu manifestarile codificate, nu-si putea explica acest obicei decat prin interpretari asa-zis rationaliste, placand de la datele concrete, pe care i le ofera realitatea, fara a-si da seama ca acestea sunt doar partea vizibila si minuscula a aisbergului. Conform unei astfel de intelegeri brute si vulgare, femeia statea pe pamant pentru a avea mai mult loc de miscare, iar focul de arma, speriind-o putea sa provoace o incordare a organismului menita sa faciliteze nasterea. Nimic mai fals, daca analizam diversele conditii concrete. In multe case taranesti era mai mult spatiu pe paturi decat pe jos, iar starea de teama provocata de impuscatura, poate, de la caz la caz, sa impiedice nu sa faciliteze travaliul. De fapt, este vorba de cu totul altceva. Introducandu-ne in timp, cunoastem inainte de crestinism pentru zona noastra cel putin, suprematia zeilor uranieni, solari, zei ai cerului adirati prioritar de populatiile indo-europene. Insa cei mai vechi locuitori de aici, au practicat multe milenii, ca prima forma a religiozitatii, cultul zeitatilor htonice, subpamantene. Cea mai proeminenta dintre acestea, Pamantul mama (Terra mater), s-a mentinut mult timp, penetrand si panteanul uranian, ca Mama a mamelor, ca Mare zeita a fecuditatii si a rodniciei in general. Pamantul in sine s-a pastrat in subconstient ca o zeitate suprema, careia, fara sa ne constientizam faptele, ii aducem din cand in cand mari omagii. Gestul de a se aseza pe pamant al femeii care naste se explica tocmai in acest mod. Ea, care este fara indoiala pe deplin crestina, cere intr-un moment foarte grav al vietii, ajutorul unei divinitati in care ea si neamul ei nu mai cred de mii de ani dar al carei cult exista inca in profunzimea subconstientului lor. Focul de arma atat de modern in aparenta, are functionalitatile la fel de stravechi, el simbolizeaza zgomotele realizate altadata cu mijloace diferite, dar slujind aceluiasi scop: alungarea duhurilor rele. Totodata, eliberarea, "slobozirea glontelui din pusca, sugera, prin magie imitativa, eliberarea fatului din trupul mamei".

Am dat exemplul de mai sus pentru a demonstra stravechimea atitudinilor umane din comunitatile care cunosc inca o intensa viata folclorica dar si pentru a intelege ca, privitor la elementele de cultura populara pe care le vom prezenta in continuare, nu trebuie sa ne oprim la aparente si functionalitati contemporane, ca trebuie sa incercam, chiar daca de multe ori nu vom reusi, sa decodificam semnificatiile ascunse, generate de un mod de existenta pe care l-am depasit demult dar care mai traieste inca in noi (text adoptat dupa contributia noastra la "Epureni 500").

Comuna Puiesti , in mod deosebit, a stat in atentia unor pasionati cercetatori ai istoriei dar si ai culturii populare, Ioan (Iacov) Autonovici, Tudor Pamfile si a modestului dar la fel de eficient V.C. Nicolau. "Intreg acest interes se orienta spre Barlad, unde a aparut una dintre cele mai importante publicatii din istoria folcloristicii noastre, revista "Ion Creanga", editata de Tudor Pamfile si Mihai Lupescu. Din pacate, daca referintele istorice abunda, texte folclorice din Puiesti nu intalnim. De aceea, toate relatarile etnografice si culegerile de folclor evocate sau reproduse in paginile acestei lucrari apartin exclusiv celor care le-au realizat in perioada 1976-1978, Silvia si Dan Ravaru. Unele aspecte etnografice le-am gasit consemnate in doua interesante schite monografice referitoare la satele Rusi - datorata invatatorului Iorgu Gheorghiu si Calimanesti, de profesor Vasile Poghirc.


Autor: Dan Ravaru ("Cartea Puiestilor")

Vizualizari: 878
Data creare: 18-06-2015 16:09:42

PRIMAR TICU VASILE CEZAR

Primar Ticu Vasile CezarPe data de 29-10-2020 a fost învestit în funcția de Primar, domnul Ticu Vasile Cezar.

Lucrări de pietruire a drumurilor comunale

Lucrări la drumuri.În perioada noiembrie 2020-martie 2021 s-au executat lucrări de pietruire a drumurilor comunale.

Curățire pomi

Curățire pomi.În luna noiembrie 2020 s-a realizat curățirea pomilor de pe marginea drumurilor.

Curățire șanț Puiești-Rotari

Curățit șanț.În noiembrie 2020 s-a curățit șanțul de pe marginea drumului Puiești-Rotari.

Plată taxă de salubrizare

Urmare a HCL nr. 2/28.01.2020 prin care s-a stabilit taxa de salubrizare , vă anunțăm că aceasta este în cuantum de 5 lei pe lună de persoană în cazul persoanelor fizice și 517 lei / tonă, în cazul persoanelor juridice.